Tajniki logistyki. Rola centrum logistycznego w obsłudze e – commerce

Jaką rolę pełni centrum logistyczne w obsłudze branży e-commerce, kiedy to silnym impulsem do kupowania w Internecie jest szybka, elastyczna forma dostawy i zwrotu towarów?

 

Satysfakcja klienta z zakupów internetowych zwiększa prawdopodobieństwo dokonania kolejnych zakupów w tym samym miejscu. Silnym impulsem do kupowania – obok atrakcyjnej ceny – jest szybka, elastyczna forma dostawy i zwrotu towarów. Ta z kolei jest uzależniona od efektywnie wdrożonego systemu zarządzania logistyką.

Centrum logistyczne kluczem do sukcesu

Odpowiednia lokalizacja centrum logistycznego – jego organizacja i sprawna obsługa dostaw – stwarza szansę na osiągnięcie znaczących przychodów ze sprzedaży w internecie. Przemawiają za tym statystyki. Według danych z raportu e-commerce w Polsce 2016, aż 35% badanych konsumentów wskazało na problem długiego oczekiwania na dostawę. Dla 62% ankietowanych istotny był sam koszt dostawy. Jednocześnie, 42% respondentów przejawiało wyższe oczekiwania wobec dostaw e-zakupów, niż w badaniu dwa lata wcześniejszym.

Jak zatem zapewnić sobie przewagę konkurencyjną? ,,Sytuacją wymarzoną jest posiadanie własnego magazynu blisko centrum miasta, wyposażonego w pełne zaplecze logistyczne. W rzeczywistości, nie wszystkich przedsiębiorców na takie rozwiązanie stać. W przypadku małych firm, przeszkodę nie do przeskoczenia mogą stanowić same koszty wynajmu pomieszczeń” – relacjonuje Michał Kujawa Manager ds. Logistyki w Centrum Logistycznym DMT.

Usługi outsourcingowe

Rynek e-sklepów w Polsce obfituje w kilkuosobowe firmy, dla których dobrym rozwiązaniem w wyścigu o przychylność klienta jest outsourcing usług logistycznych. ,,W momencie, gdy przekraczamy granicę kilkuset paczek wysyłanych miesięcznie, tak naprawdę nie rozwijamy już e-sklepu, gdyż nie jesteśmy w stanie zadbać o wszystkie czynności związane z obsługą zamówień. Zwyczajnie brakuje na to czasu. W takiej sytuacji warto nawiązać współpracę z zewnętrzną firmą logistyczną” – zauważa Michał Kujawa.

Firmy logistyczne – kojarzone z przewozem i składem paletowym – coraz intensywniej wspierają e-commerce, będąc świadomymi dynamiki rozwoju tej gałęzi handlu. Wymaga to jednak od nich elastycznego podejścia do organizacji własnego biznesu. Kontraktujący usługi logistyczne oczekują od operatorów, że ci zapewnią im specjalistyczne sposoby składowania oraz kompletacji produktów – nawet tych o niewielkich rozmiarach. „Dlatego w DMT duży nacisk kładziemy na odpowiedni dobór pracowników. Nie możemy pozwolić sobie na pomyłki skutkujące reklamacjami, a w efekcie niezadowoleniem klientów.” – dodaje Michał Kujawa.